Donošenjem preporuka danas je završeno dvodnevno savjetovanje o reformi sistema visokog obrazovanja Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.
Ovo savjetovanje je organizirala Uprava za obrazovanje i nauku Rijaseta Islamske zajednice, a prisustvovao je reisul-ulema Islamske zajednice Husein-ef. Kavazović.
– Drago mi je da smo nakon jučerašnjeg rada i diskusija čuli rezultate. Mi ćemo date preporuke uzeti ozbiljno u razmatranje. Ništa nećemo činiti a da ne bude utemeljeno na najširem uvidu u stanje. Potrebna je prilagodba vremenu i prostoru u kojem živimo, i zbog toga je važno da se suočavamo s problemima i pitanjima, svjesni da moramo pogledati u ono što je iza nas, i pokušati vidjeti ono što dolazi – kazao je reisul-ulema Kavazović.
Ova reforma je veoma važna, ocijenio je reisul-ulema, i zahvalio svim učesnicima na njihovom doprinosu.
– Kao reisul-ulema želim kazati da ćemo brinuti zajedno, i da ćemo to privesti kraju, na vrlo odgovoran način. S ovim se neće ništa završiti, i dalje ćemo sagledavati, i mi i generacije koje budu dolazile, i provoditi reforme. poručio je reisul-ulema Husein-ef. Kavazović.
Voditelj Odjela za visoko obrazovanje u Upravi za obrazovanje i nauku dr. Ekrem Tucaković naveo je da je savjetovanjem završena prva faza reforme sistema visokog obrazovanja Islamske zajednice. Savjetovanju su, u proteklih godinu i po, prethodili radno-konsultativni sastanci sa predstavnicima fakulteta i akademske zajednice.
Objasnio je da su donesene preporuke odnose na tri segmenta koja su u fokusu reforme – obrazovanje imama, integracija, te izmjene u Nastavnom planu i programu teološkog programa na Fakultetu islamskih nauka.
– Usvojene su preporuke da se razvijaju studijski programi za tri ranga imamskog zanimanja – džematski imam, imam i imam muderris. Sljedeće preporuke odnose se na zadržavanje postojećeg trogodišnjeg imamskog smjera na Fakultetu islamskih nauka u stanju mirovanja, u slučaju potrebe da se on ponovo može reaktivirati, te je donesena preporuka o ujednačavanju kriterija i standarda na smjeru koji obrazuje imame i vjeroučitelje na Fakultetu za islamske studije u Novom Pazaru sa fakultetima u Bosni i Hercegovini u periodu od narednih pet godina, a ako se to procijeni, do 30 posto u nastavnim planovima i programima za bude predviđeno za specifične dimenzije obrazovanja u Sandžaku – kazao je Tucaković.
Radna grupa za integrativne procese preporučila je da Rijaset Islamske zajednice donese odluku o matičnosti Fakulteta islamskih nauka za temeljne islamske discipline, a to su postojeće katedre na Fakultetu.
– To znači da će se magistarski i doktorski studij iz ovih disciplina moći realizirati na Fakultetu islamskih nauka. S druge strane, preporučena je matičnost za socijalnu pedagogiju, islamsku vjeronauku, socijalnu gerontologiju, inkluzivnu edukaciju na Islamskom pedagoškom fakultetu u Zenici, s tim da se potvrđuje matičnost Islamskog pedagoškog fakulteta u Bihaću po pitanju religijske pedagogije, socijalne pedagogije i socijalne gerontologije – naveo je on.
Treća radna grupa, koja je razmatrala izmjene Nastavnog plana i programa teološkog smjera na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu, donijela je preporuku za uvođenje deset novih predmeta.
– Jedan dio predmeta bi bio isključen da bi se se ovi uveli, drugi dio predmeta bi se prebacio u izborne predmete, a neki bi se saželi – više oblasti u jedan predmet – izjavio je Tucaković.
Preporuke će biti upućene Rijasetu Islamske zajednice i Vijeću muftija na dalje razmatranje.
– Očekujemo da će Rijaset i Vijeće muftija tokom 2025. godine razmatrati ove preporuke, te donijeti dalje smjernice i zaključke. U trećoj fazi reformskog procesa, koja bi trebala trajati do 2026/27. godine, bi se trebalo pristupiti konkretnoj realizaciji zaključaka i preporuka – najavio je Tucaković.
Reformu sistema visokog obrazovanja Islamske zajednice smatra važnom, ističući da je svaka reforma koja se tiče visokog obrazovanja važna ne samo za pokretače, nego za cijelo društvo.
– Ovo savjetovanje je pokazalo, pored toga što je još jednom potenciralo značaj visokog obrazovanja, širinu pogleda, pristupa. Čuli smo puno različitih prijedloga, sugestija, imali smo i učesnika koji su imali izdvojena mišljenja i drugačije pristupe, ali je to nešto što je razumljivo. I sva ta drugačija mišljenja će doprinijeti da ovaj reformski proces bude što kvalitetniji – zaključio je dr. Tucaković.
Važno je naglasiti da je u ovom procesu učestvovalo više od stotinu stručnjaka, koji su doprinijeli uspješnom provođenju prve faze.
Podsjećamo, u okviru Islamske zajednice djeluju četiri fakulteta: Fakultet islamskih nauka u Sarajevu, Islamski pedagoški fakultet u Zenici, Islamski pedagoški fakultet u Bihaću i Fakultet za islamske studije u Novom Pazaru.